Grundkrav och meriter
Du behöver svenskt medborgarskap och en juristexamen för att söka notarietjänstgöring. Vilka som anställs beror på de sökandes studie- och arbetsmeriter.
Det finns ett par grundkrav som du behöver uppfylla för att kunna bli notarie. Om du får en notarieanställning beror sedan helt och hållet på dina dokumenterade meriter.
Notarietjänstgöringen regleras i notarieförordningen. Här finns information om antagningskrav och Domstolsverkets urval.
Notarieförordningen (1990:469)
För att kunna anställas som notarie krävs följande:
Innan Domstolsverket fattar beslut om anställning görs en kontroll mot belastningsregistret. Om du finns med i registret görs en bedöming av om det brottet utgör hinder för anställning.
För att kunna besluta vem som får notarieanställning gör Domstolsverket en värdering av dina meriter utifrån ett poängsystem som bygger på tre delar. Det man tar hänsyn till är:
Dessa delar vägs samman till en sammanlagd meritpoäng som avgör hur notarieanställningarna fördelas.
Du kan läsa mer om meritvärdering här.